Wat is een funnel

Een funnel is een denkbeeldige trechter op een website of webshop. Deze trechter ‘leidt mensen op’ van bezoekers naar converteerders. Potentiële bezoekers doorlopen een proces en worden bewerkt totdat er een conversie plaatsvindt en zij onderaan uit de ‘trechter’ komen.

Een funnel kan breed ingezet worden. Een veel gebruikte manier is om op hoog niveau bezoekers op te leiden tot leads die uiteindelijk je product of dienst afnemen. Hierbij specificeer je in eerste instantie hoe je bezoekers de funnel in leidt, bijvoorbeeld d.m.v. social media.
Vervolgens worden deze bezoekers steeds verder gefilterd door verschillende, logisch op elkaar volgende stappen in het proces.
wat is een funnel

Hoe belangrijk is een funnel?

Het is een feit dat een funnel cruciaal is als je online verkopen wilt maken.
Of je een webshop hebt of een dienst verkoopt, maakt niet uit. In alle gevallen heb je een funnel nodig.
Veel ondernemers maken nog steeds de fout door alleen online aanwezig te zijn.
Maar feit is dat niemand automatisch bij jouw website of webshop uit zal komen. Hiervoor zal je een funnel in moeten richten.
Heb je online al een platform, maar heb je het gevoel dat het beter kan of dat er niks gebeurt? Dan is de kans erg groot dat jouw funnel geoptimaliseerd moet worden.
Dat begint met het inzicht krijgen in de funnel.

Hoe verbeter ik mijn funnel?

Een funnel is in te delen in diverse fasen, zie ook de afbeelding aan het begin van deze pagina.
Als je weet in welke fase een probleem zit, is het zaak om de juiste dienst te bepalen binnen een gespecificeerde online strategie.

Voorbeeld:

Verzamel bezoekers
Verzamel leads (potentiéle klant)
Verhoog je verkopen
Verkoop meer aan bestaande klanten
Loyalty (Maak van klanten tevreden ambassadeurs van je zaak)
————————-
Hieronder hebben we voor de eerste 3 fasen een aantal nuttige diensten weergegeven. Kanttekening is dat veel diensten van nut kunnen zijn in alle fasen, een voorbeeld is zoekmachine optimalisatie. Om niet alle diensten overal te plaatsen hebben we een onderscheid gemaakt in prioriteit, hoe belangrijk is een dienst in een fase.

Bezoekers

In deze fase is het zaak om zoveel mogelijk bezoekers te verzamelen.
Dit kan aan de hand van een inbound marketing strategie.
Zoekmachineoptimalisatie (SEO)
Adverteren in Google (SEA)
Facebook adverteren en alle andere vormen van social media adverteren

Leads

Zet de bezoekers om in leads (potentiéle klanten) of zorg dat bezoekers jouw bedrijf vertrouwen, de nodige informatie krijgen, om een aankoop te overwegen.

Verkopen

Haal nieuwe bezoekers met een concrete koopintentie naar je website of zet de leads om tot klanten. Dit is de fase waarin verkoop aan nieuwe klanten gerealiseerd wordt.
Verkoop meer aan bestaande klanten
Loyalty (tevreden klanten worden een ambassadeur van je producten)