Outlook mail terughalen

Een fout in een mail is soms snel gebeurd.
Er zijn manieren om de berichten terug te halen vooraleer ze op hun bestemming toekomen.
Wanneer je snel een mail wilt beantwoorden, kan je al eens een fout maken.
Een schrijffout, bijlage vergeten of erger.. mail naar de verkeerde ontvanger, deze problemen wil je liever voorkomen.
In Outlook kan je ervoor te zorgen dat een mail die je hebt verzonden wordt teruggehaald.
De ontvanger zal hier niets van merken.
Uitgesteld versturen
Alvorens je slechte mails kan terughalen dien je Outlook in te stellen dat de berichten niet direct verzonden worden.
Ga hiervoor naar tabblad bestand en klik onder info op regels en waarschuwingen.
Een venster zal zich openen, waarin je op nieuwe regel moet klikken.
Selecteer hier op beginnen met een lege regel op regel toepassen op berichten die ik verzend en klik tweemaal op volgende.
Outlook zal je waarschuwen dat de regel zal worden toegepast op ieder bericht dat je verstuurt, wat uiteraard de bedoeling is.
In de volgende lijst moet je wel een actie kiezen. Vink aflevering van het bericht een aantal minuten uitstellen aan, de regel zal in het onderste vak verschijnen. Klik op de onderlijnde tekst een aantal, zodat je kan opgeven hoeveel minuten het verzenden van berichten moeten worden uitgesteld.
Kies een aantal minuten, klik ok en druk voltooien.
Zorg ervoor dat de regel die je hebt aangemaakt, is aangevinkt, klik op toepassen en dan op ok.
Verzenden annuleren
Wanneer je een mail verstuurt met uitstellen ingeschakeld, zal het bericht in het postvak uit terechtkomen. Pas nadat de tijd die je hebt opgegeven is verlopen, zal de mail worden verzonden. In de tijd dat het bericht in je postvak uit staat, heb je de tijd om het versturen ervan te annuleren. Wanneer je merkt dat er een fout in een mail staat, kan je best eerst bij verzenden/ontvangen op offline werken klikken. Hierdoor geef je jezelf meer tijd om het bericht terug te halen. Ga daarna naar het postvak uit, klik de mail aan en klik op het kruisje achter het bericht.
De mail zal bij de verwijderde items terechtkomen en niet worden uitgestuurd.
Bezorging uitstellen
Vind je het vervelend dat e-mails steeds met vertraging worden verzonden?
Je kan eveneens kiezen om per mail een uitgestelde bezorging te gebruiken.
Start een nieuwe e-mail en ga bovenaan naar opties. Bij meer opties zie je bezorging uitstellen staan. Klik erop en kies een datum en tijd waarop het bericht moet worden verzonden. Net als bij voorgaande methode zal de mail in je postvak uit terechtkomen. Dit geeft je de kans om de mail te annuleren, alvorens het bericht is uitgestuurd.
Gmail heeft eveneens een functie om verstuurde e-mails terug te halen. Ga naar de instellingen van de mailingdienst en klik op algemeen. Vink de optie verzenden ongedaan maken inschakelen aan en geef een annuleringsperiode op. Je hebt de keuze uit 5, 10, 20 en 30 seconden. Wanneer je hierna een mail uitstuurt, zal bovenaan een bericht verschijnen dat je vertelt dat het bericht is verzonden. Hier kan je eventueel op ongedaan maken klikken.